Pages

Subscribe:

İzleyiciler

16 Kasım 2011 Çarşamba

OKUL ÖNCESİNDE MATEMATİK EĞİTİMİ DERSİNDE KONUM MATEMATİK İŞLEMLERİYDİ. YAPTIĞIM ETKİNLİKLERİ SİZLERLE PAYLAŞMAK İSTEDİM :)



Etkinlik no:
 01
Etkinliğin adı:
 Doğum günü Resimleri
Etkinliğin amacı:
 Çocuğu düşünmeye sevk etmek, dikkatlerini bir konuda yoğunlaştırmalarını sağlamak ve çocuğun merak duygusunu uyandırmak
Etkinliğin çocuğa kazandıracakları:
Bilişsel gelişim( akıl yürütme, düşünme, tahminde bulunma vb.)dil gelişimini sağlamak
Etkinlikte kullanılan yöntem:
Gözlem, inceleme, soru-yanıt
Etkinlikte kullanılan :
malzemeler
Doğum günü ile ilgili resimler
Etkinliğin yapılışı:
 Öğretmen ayrı ayrı A4 kâğıtlarına doğum günü ile ilgili resimler çizer. İlk resimde doğum günü olan çocuk ve bir tane arkadaşı, diğer resimde doğum günü olan çocuk ve iki tane arkadaşı vardır. Resimdeki doğum günü olan çocuğun arkadaşları her resimde birer ya da ikişer artar ve son resimde doğum günü olan çocuğun 10 arkadaşı olur. Bu resimler büyük bir mukavvaya yapıştırılır ve çocuklardan resmi incelemeleri ve gördüklerini anlatmaları istenir. Çocuklar resmi anlatırlar. Öğretmen etkinlikle ilgili bir şey söylemez. Böylece çocukların merak duygusunu uyandırır.
Etkinliğin fotoğrafı:
     -
Etkinliğin sonucu:
  Etkinlik sonucunda çocuğun merak duygusu gelişir. Akıl yürütme becerisi gelişir. Dikkatini bir şeye odaklaştırmayı öğrenir.
Etkinlikle ilgili yorumunuz:
Çocuklar bu etkinlik sayesinde mantık yürütürler ve bu da onların bilişsel gelişimine katkıda bulunur. Ayrıca resimler hakkında konuşarak dil becerileri gelişir. Bu bakımdan çocuklar için yararlı bir etkinlik olduğunu düşünüyorum.
  



DOĞUM GÜNÜ RESİMLERİ


Etkinlik no:
 02
Etkinliğin adı:
Elma Ağacı
Etkinliğin amacı:
 Çocuklara oyun yoluyla toplama çıkarma ve bölme işlemini öğretmek, dokunma duyusunu uyarmak
Etkinliğin çocuğa kazandıracakları:
Bilişsel gelişim, dil gelişimi ve dokunma duyusunu geliştirmek, oyun yoluyla nesnelerin nasıl arttığını, azaldığını görmelerini sağlamak, bütünün parçalardan daha büyük olduğunu göstermek
Etkinlikte kullanılan yöntem:
Eğitsel oyun
Etkinlikte kullanılan malzemeler:
  Büyük bir mukavvadan yapılmış ağaç, farklı artık materyallerden hazırlanan 10 tane elma, birden 10’a kadar sayıların olduğu kartlar
Etkinliğin yapılışı
Öğretmen büyük bir kartona ağaç yapar ve mukavvaya yapıştırır. Ağacın üzerine 10 tane cırt cırt ve ağacın gövdesine de 1 tane cırt cırt yapıştırır. Daha sonra mukavvadan 10 tane elma yapar ve her elmanın üstünü farklı materyallerle ve yöntemlerle kaplar( karton, kumaş, elişi kâğıdı, yuvarlama, yırtma yapıştırma, buruşturma, kapaklar, pullar-boncuklar, pamuk, poşet). Arkalarına da cırt cırt yapıştırır. Ayrıca 10’a 10 kesilmiş A4 kâğıtlarına 1den 10’a kadar rakamları yazar,  mukavvaya yapıştırır ve üzerlerini jelâtinle kaplayarak arkalarına cırtcırt yapıştırır. Daha sonra öğretmen; ‘çocuklar ağacımız boş. Ben buraya bir tane elma yapıştırıyorum ‘der ve elmalardan birini ağacın üzerine yapıştırır. 1 rakamının olduğu kartı da ağacın gövdesindeki cırtcırta yapıştırır. Daha sonra sınıftan herhangi bir çocuk çağırarak ‘sen ağaca kaç tane elma koymak istiyorsun?’ der. Çocuktan ağaca istediği kadar elma koymasını ve ağaçta kaç elma olduysa o sayıyı ağacın gövdesine yapıştırmasını ister. Aynı şekilde diğer çocuklar da ağaca elmaları koyup, kaç tane elma olduysa o sayıyı gövdeye yapıştırırlar. Ağaçta 10 elma olana kadar oyun bu şekilde devam eder. Daha sonra öğretmen ‘rüzgâr esti ve bir elma yere düştü’ diyerek elmalardan bir tanesini yere düşürür. Çocuklarla birlikte kalan elma sayısını bulup o sayıyı ağacın gövdesine yapıştırır. Daha sonra ‘Ali ile Ayşe aldı, kuş aldı vb. diyerek elmalar ağaçta bitene kadar devam eder. Daha sonra öğretmen çocuklara gerçek elma ve keskin olmayan bıçak verir ve çocuklardan elmaları ortadan ikiye kesmelerini ister. Elmalar kesildikten sonra öğretmen bütün elma ile yarım elmayı göstererek çocuklara bütünün parçadan büyük olduğunu açıklayıcı bir şekilde anlatarak öğretir.
Etkinliğin fotoğrafı:
     -
Etkinliğin sonucu:
 Etkinliğin sonunda çocuklar, duruma göre nesnelerin artıp eksildiğini görürler ve nesnelerin kaç tane olduğunu veya kaldığını söylerler. Ayrıca gerçek elmalarla bütün ile parçayı öğrenerek hangisinin daha büyük olduğunu görürler.
Etkinlikle ilgili yorumunuz:
Etkinlik sayesinde çocuklar toplama çıkarma ve bölme işlemini sıkılmadan, oyun yoluyla öğreniyorlar. Ayrıca farklı artık materyal ile dokunma duyuları gelişiyor. Bu bakımdan yararlı bir etkinlik olduğu düşüncesindeyim.

ELMA AĞACI

  




Etkinlik no:          
03
Etkinliğin adı:
 Pamuk Kedi Ve Arkadaşları (hikâye)
Etkinliğin amacı:
 Hikâye yoluyla toplama ve çıkarmayı öğretmek, çocuğun bir konuya dikkatini yoğunlaştırmasını sağlamak
Etkinliğin çocuğa kazandıracakları:
 Bilişsel gelişim, dil gelişimini sağlamak
Etkinlikte kullanılan yöntem:
 Gözlem, Dinleme
Etkinlikte kullanılan malzemeler:
  Hikâye kitabı(toplama çıkarmayla ilgili), kâğıda çizilip boyanmış ve mukavvaya yapıştırılmış artı ve eksi şekilleri
Etkinliğin yapılışı:
  Öğretmen bundan önce yaptırdığı etkinliklerde toplama, çıkarma ve bölme işlemlerini gösterdiğini söyler ve  “Pamuk Kedi Ve Arkadaşları” adlı hikâyeyi çocuklara okur. Hikâyede; Pamuk kedinin, Tonton amcanın “Barış” adlı çiftliğinde tek başına yaşadığı, hiç arkadaşının olmadığı, daha sonra gittikçe arkadaşlarının çoğaldığı ve sonrada tekrar arkadaşlarının teker teker gittikleri ve Pamuk kedinin yine yalnız kaldığını anlatır. Öğretmen artan ve azalan hayvanların sayısını parmağıyla göstererek okur. Böylece çocuklar hikayeyle toplama çıkarma işlemini daha iyi öğrenirler. Daha sonra öğretmen hikayede hayvanların arttığını daha sonrada azaldığını söyler ve elindeki artı ve eksi işaretlerini çocuklara göstererek artı işaretinin artan şeyler için kullanıldığını, eksi işaretinin ise azalan şeyler için kullanıldığını söyler. Buna örnekler vererek çocukların daha iyi anlamalarını sağlar. Örneğin;” benim 2 tane kalemim var. Meral bana 1 tane daha kalem verdi. 3 kalemim oldu. Kalem arttığı için burada artı işaretini kullanıyoruz” der. Aynı şekilde çıkartma işlemine de örnek verir. Böylece çocukların toplama ve çıkarma işlemlerini iyi bir şekilde öğrenmelerini sağlar.
Etkinliğin fotoğrafı
:     -
Etkinliğin sonucu:
 Etkinliğin sonunda çocuklar artı ve eksi işaretlerinin hangi durumlarda kullanıldığını öğrenirler. Ayrıca toplama ve çıkarma işlemini de hikaye ve örnekler yoluyla öğrenirler.
Etkinlikle ilgili yorumunuz:
Bu etkinlik sayesinde çocuklar artı ve eksi işaretlerini, ayrıca toplama ve çıkarmayı hikâye yoluyla öğrenirler. Bu açıdan çok iyi bir etkinlik olduğu düşüncesindeyim.

PAMUK KEDİ VE ARKADAŞLARI
"1 tane Pamuk kedi, Tonton amcanın " Barış" adlı çiftliğinde günlerdir yalnız yaşıyordu, hiç arkadaşı yoktu. Birgün Tonton amca, sokakta tek başına kalmış Karabaş'ı çiftliğe getirdi. Karabaş'ın gelmesiyle 2 kişi oldular. Birlikte oynadılar, eğlendiler. Yemek yerken karşıdan gelen, ağızlarında havuç olan 2 tane tavşan gördüler. Bunlar 2 kişiyken, 4 arkadaş oldular. Elele tutuşup güzel bir oyun oynamaya karar vermişlerdi ki onları gören inek kardeş koşarak yanlarına geldi. 1 tane ineğin gelmesiyle 5 kişi oldular. Çiftlikteki hayvanların gürültüsünü duyan kovandaki 3 arı hızla hayvan arkadaşlarının yanlarına uçtu. 3 arının gelmesiyle birlikte 8 kişi oldular. Hep beraber dışarı çıkıp gezmeye karar verdiler. Elele tutuşup şarkı söylemeye başlayan hayvanları gören at ve eşek de onların peşine takıldı. Böylece 10 kişilik büyük bir grup oldular. Bal yapma zamanları gelen 3 arı hızla kovanlarına geri döndü. Böylece, 7 kişi kaldılar. Sahibi süt bekleyen inek, arkadaşlarına el sallayıp sahibinin yanına koştu. İneğin gitmesiyle hayvanlar 6 kişi kaldılar. Günlerdir kayıp olan ve sokaklarda yaşayan Karabaş, yolda sahibini gördü ve büyük bir mutlulukla yanına koşup kulübesine geri döndü. Karabaş'ın gitmesiyle 5 kişi kaldılar. Zıplamaktan yorulan tavşan kardeşler, at, eşek ve kediyi öpüp ormana geri döndüler. 5 kişi kalan hayvanlar 2 tavşanın gitmesiyle 3 kişi kaldılar. Çok işleri olan at ve eşek de kediden özür dileyip çok geç olmadan ahırlarına geri döndüler. At ve eşeğin gitmesiyle 1 kişi kalan Pamuk kedi biraz üzülsede bütün gününü arkadaşlarıyla geçirdiği için yine de çok mutluydu :)"
Hikaye, çocuklarla birlikte parmakla hayvan sayıları sayılarak okunabilir veya hikayedeki hayvanlara uygun maskeler hazırlanarak drama şeklinde de uygulanabilir. Bu şekilde çocuklar hem eğlenirler, hemde toplama- çıkarma işlemini öğrenirler.



Etkinlik no
 04
Etkinliğin adı
 3Aşamalı İşlem Tablosu
Etkinliğin amacı
 Çocuğun sayılarla nesneleri, nesnelerle sayıları eşleştirmesini sağlamak, çocuğu düşünmeye sevk etmek ve dikkatlerini bir konuda yoğunlaştırmalarını sağlamak, kendi kendine toplama-çıkarma işlemi yapmasını sağlamak
Etkinliğin çocuğa kazandıracakları
Bilişsel gelişim(ilgi, dikkat, odaklanma), rakamları nesnelerle-nesneleri rakamlarla eşleştirebilme, kendiliğinden toplama-çıkarma işlemi yapma becerisi geliştirme
Etkinlikte kullanılan yöntem
Eğitsel  oyun, gözlem
Etkinlikte kullanılan malzemeler
    Büyük bir mukavvanın üstünde rakamlarla toplama ve çıkarma işlemi, diğer mukavvanın üstünde nesnelerle toplama ve çıkarma işlemi, bir tanede sadece ‘+’ ve ‘-‘ işaretlerinin olduğu tablolar
Etkinliğin yapılışı
Öğretmen büyük bir mukavvayı beyaz kartonla kaplar ve kartonun üzerine kalın bir kalemle(tahta kalemi) kareler çizer. Karelerin üzerinde rakamlarla toplama ve çıkarma işlemi vardır. Örneğin; bir sırada: bir karenin üzerinde 2 rakamı, yanında artı işareti, yanındaki kutuda 1 rakamı, yanında eşittir ve yanındaki kutuda da 3 rakamı vardır. Bu rakamlar ve artı-eksi işaretleri cırt cırtlıdır. Ayrı olarak tablodaki sayılara uygun sayıda taşıt resimlerinin olduğu kartlar vardır ve bu kartlar jelâtinle kaplanmış ve arkasına cırtcırt yapıştırılmıştır. Çocuk önce rakamları nesnelerle eşleştirerek toplama işlemlerini yapar. Daha sonra öğretmen rakamları değiştirir, artı işaretlerini de kaldırarak eksi işaretlerini koyar. Bu seferde çocuk yine sayılarla nesneleri eşleştirir ve çıkarma işlemi yapmış olur. Çocuk bu eşleştirmeleri yaptıktan sonra oluşan toplama ve çıkarma işlemini anlatır. Örneğin; ‘3 araba 2 araba daha 5 araba. 3 arabadan 2 araba çıktı 1 araba kaldı’ gibi tabloda gördüklerini anlatır. Daha sonra öğretmen diğer tabloyu getirir. Onun üzerinde de hayvan resimleri ve karışık şekilde artı, eksi işaretleri vardır. Tablodaki nesne sayılarına uygun rakamların yazılı olduğu kartlar vardır ve bu kartlarda jelatinlenip arkasına cırtcırt yapıştırılmıştır. Çocuklar nesnelerle sayıları eşleştirir ve oluşan toplama-çıkarma işlemlerini diğer tabloda anlattıkları gibi anlatırlar. Daha sonra öğretmen diğer tabloyu getirir. Bu tabloda da karelerin üzerlerinde cırtcırtlar ve toplama işaretleri vardır. Ayrı olarak çeşitli sayılarda meyve resimlerinin olduğu kartlar vardır. Kartların arkaları da cırtcırtlıdır. Öğretmen çocuktan meyve kartlarıyla kendi kendine toplama yapmasını ister. Çocuk kartlarla toplama işlemi yapar. Daha sonra yaptığı toplama işlemlerini anlatır. Ardından öğretmen çocuğun yaptığı toplama işlemlerini çıkartır ve toplama işaretini çıkararak çıkarma işaretlerini yapıştırır. Daha sonra çocuklardan meyve kartlarıyla çıkarma işlemi yapmalarını ister. Çocuklar bu sefer çıkarma işlemleri yaparlar ve yaptıkları çıkarma işlemlerini anlatırlar.
Etkinliğin fotoğrafı
     -
Etkinliğin sonucu
 Çocuk bu etkinlikle sayılarla nesneleri eşleştirmeyi ve toplama çıkarma işlemleri yapmayı öğrenir ve bu şekilde bilişsel gelişimi de sağlanır.
Etkinlikle ilgili yorumunuz
Bu etkinlik çocukların toplama ve çıkarmayı eğlenerek öğrenmelerini sağlar. El göz koordinasyonunu geliştirir. Bu bakımdan yararlı bir etkinlik olduğunu düşünüyorum.
1. AŞAMA



  




2. AŞAMA  







3. AŞAMA









Etkinlik no:
 05
Etkinliğin adı:
Vücut Parçalarını Birleştirerek İnsan Oluşturma
Etkinliğin amacı:
 Çocuklara vücut parçalarının nereye ait olduğunu hatırlamalarını sağlamak, bütünün parçalardan büyük olduğunu öğrenmelerine yardımcı olmak
Etkinliğin çocuğa kazandıracakları:
 Bilişsel gelişim, dil gelişimini sağlamak, parça bütün ilişkisini kavramak ve bütünün parçalardan büyük olduğunu öğrenmek
Etkinlikte kullanılan yöntem:
 Eğitsel oyun, gözlem-inceleme
Etkinlikte kullanılan malzemeler
Büyük bir kağıda çizilip mukavvaya yapıştırılmış iskelet resmi, vücut parçalarının( baş, göz, kaş, burun, kulak, gövde, kollar, bacaklar) olduğu kartlar
Etkinliğin yapılışı:
  Öğretmen büyük bir kâğıda iskelet resmi çizer ve kağıdı mukavvaya yapıştırır. Daha sonra vücut parçalarını kâğıda çizer, boyar, mukavvaya yapıştırır ve jelâtinler. Ayrıca iskeletin üzerine ve vücut parçalarının arkalarına cırtcırtlar yapıştırır. Çocuklardan önlerindeki vücut parçalarını iskeletin uygun yerlerine yapıştırmalarını ister. Çocuklar vücut parçalarını iskeletin uygun yerlerine yapıştırarak insan resmi oluştururlar. Daha sonra öğretmen parça halindeki vücut parçalarını birleştirip insan resmi oluşturduklarını söyler ve diğer etkinliklerde olduğu gibi bütünün parçalardan daha büyük olduğunu vurgular.
Etkinliğin fotoğrafı:
     -
Etkinliğin sonucu:
 Etkinliğin sonucunda çocuklar hem vücut parçalarının iskeletin neresine ait olduğunu, hem de daha önceki etkinliklerde öğrendikleri bütünün parçalardan büyük olduğunu bu etkinlikle iyice öğrenmiş olurlar. Ayrıca el göz koordinasyonu gelişir. Dikkatini yoğunlaştırma becerisi gelişir.
Etkinlikle ilgili yorumunuz:
Etkinlikte çocuk hem vücut parçalarını hem de parça bütün ilişkisini öğreniyor. Ayrıca dikkatini yoğunlaştırma, el göz koordinasyonu gibi beceriler kazanıyor. Bu bakımdan yararlı bir etkinlik olduğunu düşünüyorum.

VÜCUT PARÇALARINI BİRLEŞTİREREK İNSAN OLUŞTURMA


 

0 yorum:

Yorum Gönder